tisdag 3 januari 2012

The girl with the dragon tattoo

Har längtat i månader nu -och äntligen har jag sett den! 

Skulle väl kanske kunna skriva en halv roman om vad jag tycker om filmen men tänker fatta mig kort. 

Älskar Millenium triologin och Hollywood-versionen är verkligen inte sämre! Den påminner förstås mycket om den svenska, men väntar man sig en total upprepning av Män som hatar kvinnor kan man nog bli en aning besviken. Lisbeth Salander känns mer sårbar och öppen i denna film, även om aggressionerna hon bär på nästan är tydligare i Män som hatar kvinnor. Rooney Mara -ett namn jag inte kommer glömma-  är ruggigt bra som Lisbeth Salander. Och Mikael Blomkvist (Daniel Craig) får mer uppmärksamhet här än i Män som hatar kvinnor. Tycker även han gör en bra gestaltning, han ger Mikael en skön personlighet. Stellan Skarsgård är i vanlig ordning grym, här som den obehaglige Martin Vanger.

Det blir en rolig kontrast med engelsktalande skådespelare men som ändå utbringar en "Skål!" på utmärkt svenska och Lisbeths "Hej hej!" låter faktiskt ganska gulligt. Visst, det blir lite svengelskt emellanåt, men jag gillar't. Det är inget som stör alls faktiskt. 



Jag kan verkligen rekommendera denna film! Den här trailern såg jag på bion för några månader sen och jag tycker den är klockren, mörk och fängslande. Immigrant song är ett perfekt, mörkt intro. Jag blev fängslad till hundra procent.

2 kommentarer:

  1. Kul att den var bra! Har funderar på att gå och se den engelska versionen men tycker den svenska var så outstanding så har icke vågat mig dit ännu ;) haha. Får se om man hinner ta sig dit innan den slutat gå ;)

    SvaraRadera
  2. Görnä! ;D Tror du kommer gilla den! Visst, mitt sällis jämförde med originalet, men dom jämförde även originalet i sin tur med boken, så det är nog en smaksak ;)

    SvaraRadera